Friday 24 April 2009

Ayat Keenam Surah al-Fatihah

اهـدنا الصراط المسـتقيـم
Beberapa kesalahan yang biasa dilakukan oleh pembaca ketika membaca ayat ini.
Pertama: Ketika menyebut huruf ha yang mati pada perkataan "اهــدنا". Terdahulu ingin saya nyatakan tempat keluar bagi huruf ha. Ia keluar dari pangkal halkum sama seperti huruf hamzah. Tetapi sifat kedua-duanya berbeza. Kesilapan semasa menyebut huruf ha ini ialah menyebut huruf tersebut seolah-olah ianya keluar dari dada. Mungkin agak sukar untuk membezakan yang mana betul dan salah melainkan sekira melalui proses talaqqi dan mushafahah.
Kedua: Huruf sad pada perkataan "الصراط". Huruf sad keluarnya dari tengah lidah, manakala huruf sin pula keluar dari bawah lidah sama seperti huruf ز.
Ketiga: Huruf sin pada perkataan "المستقيم". Kesalahan pada huruf sin boleh dirujuk pada ayat pertama surah al-Fatihah.
Keempat: Huruf qof pada perkataan "المستقيم". Jangan menyebut huruf qof secara terlampau tebal dan tidak pula terlalu nipis. Kalau disebut secara terlalu tebal tidak menampakkan huruf qof tersebut bebaris dibawah dan kalau disebut terlampau nipis dibimbangi menyerupai huruf ك yang berbaris di bawah.
Kelima: Semasa berhenti pada akhir ayat ini, pastikan huruf mim itu dimatikan secara sepenuhnya dan tidak ada lebihan bunyi. Bunyinya bolehlah ditunjukkan seperti tulisan berikut "mim" dan bukannya "mim- me". Semua kesalahan ini tidak dapat dikesan melainkan jika kita mempelajari al-Quran secara berguru melalui proses talaqqi dan mushafahah. Wallahu A'lam

0 comments: