Saturday 18 April 2009

Ayat Kelima Surah al-Fatihah

إياك نعبد وإياك نستعين

Kesalahan yang terkadang berlaku semasa kita membaca ayat ini adalah seperti berikut.

Pertama: Ketika menyebut huruf "ya" yang bertashdid pada perkataan "إياك". Ya yang bertashdid tidak perlu menyebutnya dengan begitu berat hingga menyebabkan sebutannya tidak tepat dan bercampur bunyinya dengan huruf jim.


Kedua: Semasa menyebut huruf ain yang mati pada kalimah "نعبد". Pembaca perlu berhati-hati dan cermat semasa menyebut huruf ain agar ianya di keluarkan dari makhrajnya yang sebenar. Ramai juga pembaca yang terkadang mengeluarkan huruf ain dari makhraj huruf hamzah. Selain itu terdapat juga tidak menyebut dengan tepat huruf ain, iaitu tidak mematikannya secara sepenuhnya. Ini biasanya dilakukan oleh pembaca-pembaca dari Arab,tak kurang juga orang Melayu yang melakukannya.


Ketiga: Menyebut huruf sin yang mati secara tidak tepat sehingga terdapat lebihan/lajakan dari huruf tersebut sekalipun ia bukan huruf qalqalah, iaitu pada perkataan "نستعين" . Bunyinya adalah seperti tulisan ini "nas" dan bukannya "nas-se". Sekali lagi ingin saya ingatkan agar berhati-hati semasa menyebut huruf ain pada perkataan ini. Selain itu perlu disamakan panjang dan pendek mad semasa berhenti pada ayat ini. Wallahu A'lam.

1 comments:

neeZhom said...

Salaam. jamiil jamiil, template jadiid!! mabruk ya syeikh, jamiil, ahsanta alhamdulillah.

isi post terbaru pn jamiil, jazaakallahu khoirol jazaa' ;)