Saturday 16 May 2009

Sambungan Ayat Ketujuh

Assalamualaikum....

Kesalahan Pertama: Sebutan "غ" pada kalimah "غير", bunyinya "ghoyr" bukannya "ghary".


Kesalahan Kedua: Juga huruf yang sama tetapi pada perkataan "المغــضوب". Kesalahan ini agak sukar dikesan, sebutan "غ" yang mati perlu ditebalkan. Cara menebalkan huruf "غ" ini perlu kepada tallaqqi dan mushafahah dari guru-guru yang benar-benar mengetahui cara-cara menyebutnya dengan cara yang tepat.


Kesalahan Ketiga: Sebutan huruf "ض". Berhati-berhati semasa menyebut huruf ini agar tidak menyerupai sebutan huruf "د" atau pun "ظ" samada pada perkataan "المغضوب" atau pun perkataan "الضالين".


Kesalahan Keempat: Semasa menyebut perkataan "الضالين". AWAS....terlalu ramai mereka yang kurang mengambil berat semasa menyebut kalimah ini, akibatnya berlakulah kesalahan samada disedari mahupun tanda sedar. Kalo kita perhatikan huruf "ض" pada kalimah ini, di atasnya terdapat tanda panjang, ini bermakna sebutannya perlu dipanjangkan sehingga enam harakat. Enam harakat ini cara membilangnya ialah dengan mengunakan jari tangan, samada harakat tersebut dibilang dengan cara membuka jari atau pun menutupnya (mengenggam jari satu persatu, ini lebih mudah). Perlu diingatkan kepada pembaca al-Quran, jika sekiranya kita membaca al-Quran dengan cara yang sederhana, maka cara menggerakkan jari juga adalah secara sederhana, jika kita membaca laju maka cara bilangan harakat juga adalah laju.


Kesalahan Kelima: Masih lagi pada perkataan yang sama, tetapi pada sebutan huruf "ل". Huruf "lam" yang bertashdid (bersabdu) perlu diberikan haknya semasa kita menyebutnya. Ini kerana lam yang bersabdu asalnya merupakan dua huruf lam, lam yang pertama mati dan lam yang kedua berbaris. Justeru itu kita perlu kedua-duanya dengan cara yang tepat. Ini memerlukan bimbingan dari guru-guru al-Quran yang benar-benar menguasai cara sebutannya.




KESIMPULAN: Kesalahan ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri semasa mempelajari dan mengajar al-Quran. Namun sebenarnya, mungkin ada kesalahan-kesalahan lain yang tidak saya nyatakan disini, kerana bacaan seseorang individu dengan individu yang lain memang tidak sama. Kita dapati ada sesetengah pembaca dapat menyebut sesuatu huruf dengan begitu mudah sekali, tetapi bagi individu yang lain sebutannya begitu sukar. Namun semuanya bergantung kepada individu. Hendak seribu daya, tanak memang buat-buat alasan tak ada daya. Kita juga perlu berlapang dada untuk menerima teguran dari mereka yang lebih arif dalam bidangnya, tak perlu merasa malu, segan dan apa-apa saja perasaaan yang boleh menghalang kita dari menguasai bacaaan al-Quran dengan sebaiknya. Apa yang pasti, jangan kita merasa syok sendiri, bagi saya sesiapa yang tidak penah membelajari al-Quran bacaannya memang tidak akan betul sampai bila-bila. ALANGKAN MALANGNYA KALO KITE BOLEH BERABUK CAIR CAKAP INGGERIH TAPI BACA AL-QURAN KOK KAK KOK KAK. MALU DEH....RENUNGKAN-RENUNGKAN LAH........ANDA MAMPU MENGUBAHNYA......

1 comments:

Guru Tajwid said...

Assalamualaikum,

Sekadar berkongsi dengan para pembaca. Cara membaca pada huruf bertanda sabdu ialah mesti ditekan makhraj huruf yang bertanda sabdu tersebut dan ditahan selama 2 harkat.